midsommar...

Ja då ska vi lära oss lite mer om midsommar och vrf vi firar det.  = D   sådant som man bör veta men som inte alla gör...
det som brukar vara den stora frågan e vilken dag det är man ska fira?  ja vet har själv haft det problemet man tror ju att det är midsommarsfton eftersom jul firar man på julafton... men midsommar e dagen innan så i år blir det på fredag som vi firar... och alla gör vi det på olika sätt men när ja tänker på midsommar och hur ja har firat det som liten så kommer det upp minnen som får en att le = )
Det var en dag då familjen var samlad å umgicks med varandra + mormor. när jag var liten fick jag plocka blommor som jag skulle ha i min krans som jag sedan skulle ha på mig. mormor satte ihop den åt mig och alltid med en ros längstfram jag var så stolt och ville ha den på mig hela dagen = ) sen gick man ner för att hjälpa till att klä midsommarstången där det senare skulle vara dans, fiskdam,musik och lotter för alla på ön. 
man gick hem och åt lite mat och sedan tårta med jordgubbar på såklart = )
när det väl blev dax för alla barnen att gå ner i parad till dansandet var man där i tid... efter dansandet var det bada som gällde vi var några stycken barn som alltid gjorde det = D
sedan avslutade man med att hitta sju blommor att lägga under kudden inna man skulle sova = )  för att drömma om sin käraste = )
på senare år fck ja hjälpa syrran me krans och dansa me henne för att hon skulle få uppleva en lika bra midsommar som mig när ja var liten = )
midsommar



Midsommar kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och med sill och färskpotatis på matbordet.


Nu e de snart midsommar = )

ha de fint pözzhajj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0